Presentation of IREDU in English

Burgundy University
Université de Bourgogne Franche-Comté

Presentation :

IREDU was created in 1972 by Jean-Claude Eicher, the pioneer of economics of education in France. Building on theoretical economic and sociological approaches and advanced statistical quantitative methods, its research deals with analysis, evaluation and regulation of education systems. It focuses on assessing their efficiency, both internal (inside school) and external (education outcomes in relation with labour markets) and understanding how they shape social inequality.

Its scientific projects are organised along two main strands:

•  Academic and social conditions of success in education
  •  Academic and vocational orientation, transition from school to work and relations between training and employment.

It is the main research centre of the School of Education of the University of Burgundy and an associate member of the National Centre for Research on employment and qualifications (CEREQ).

Scientific topics :

Academic and social conditions of success in education and academic and vocational orientation, transition from school to work and relations between training and employment.

Scientific collaborations (selection):

Cereq (Center for Studies and Research on Qualifications), CNESCO (National Council of Evaluation of the School System), GRET Autonomous University of Barcelona, INAS Institute of School Administration of the University of Mons, ROA of the University of Maastricht, WZB of the University of Berlin, SKOPE of Oxford University, Doshisha University in Kyoto

Institutional collaborations (selection):

IIEP (International Institute for Educational Planning) of UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), French Ministry of National Education, Observatory of Student Life, Rectorate of the Academy of Dijon, Talent Campus (IDEFI project)

Permanent staff : 16
Total Staff : 62

Director : Mr. GIRET Jean-François
Deputy Director : Mrs. MORLAIX Sophie

Getting to IREDU

By air :

Landing at one of the Paris airports and then high-speed train (TGV) from the Gare de Lyon (Paris) to Dijon or direct from CDG Airport (once a day).

By train:

The Dijon train station is in the center of town. The high-speed train (TGV) takes one hour and half from Paris (approximately ten departures per day from Gare de Lyon).

From the train station to the Pole AAFE (University Campus)

Average time taken to go by bus or tram is 25 minutes

By tram (recommended)

Take the No. T1 tram heading towards “Quetigny Centre” and get off at the "Erasme" stop. It is approximately a 5 min. walk to the Pôle AAFE.

By bus

Take the No. L5 bus heading towards “Université” and get off at the "Agrosup" stop in front of Pôle AAFE.

• Concours  contrats doctoraux ED SEPT
    Sujet A. Compétences citoyennes des élèves et effet établissement, sous la direction de Sophie Morlaix - Sujet B. Équité et efficacité des politiques de formation continue à l’université, sous la direction de Jean-François Giret et Claire Bonnard - Date limite de candidature : 9 juin 2019
    • Rencontres IREDU
    La saison 2019 des « Rencontres IREDU » s’est poursuivie lundi 29 avril 2019, en partenariat avec l’Atheneum, Centre culturel de l’Université de Bourgogne. Jean-François Giret, Julien Berthaud et Georges Solaux ont présenté leur livre collectif, tout juste publié et intitulé : Salariat étudiant, parcours universitaires et conditions de vie (Paris : La documentation française). Outre des apports stimulants concernant les effets de l’activité salariée sur la réussite universitaire, cet ouvrage présente l’intérêt d’une enquête longitudinale sur quatre ans, avec une approche méthodologique à
    • Journées d études sur le numérique
    Ces journées, organisées par le Département MEEF et l'IREDU en collaboration avec la DANE et CANOPE, se dérouleront sur le site MEEF de Dijon (51 rue Charles Dumont) les 22 et 23 mai 2019
    • Printemps de recherche en éducation
    Lors de la 5ème édition du Printemps de la Recherche en Education, Céline Sauvageot, doctorante à l'IREDU,a gagné le 1er prix dans la catégorie "Poster Doctorant"
    • Rencontres littéraires 2019
    L’IREDU, en partenariat avec l’Atheneum, a le plaisir de vous convier à la saison 2019 des « Rencontres littéraires IREDU & Café culturel »
    • Nouveauté
    L'enregistrement vidéo du séminaire de l'IREDU présenté par Pierre Courtioux et Tristan-Pierre Maury et intitulé "La ségrégation sociale au collège : public, privé et éducation prioritaire" est maintenant en ligne.
load more hold SHIFT key to load all load all

Tout l'agenda Proposer un événement

Téléchargez notre plaquette

Plaquette2018 miniature

Veille documentaire

Pour recevoir par mail les veilles de l'IREDU, Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.