Aller au menu Aller au contenu Aller à la recherche
  • Français
  • English

Fiche de FANCHINI Agathe

Fonction : Associate Researcher

Presentation

Postdoctoral Researcher at the Health Education and Practices Laboratory (LEPS EA 3412)

 

Thesis

Thesis defended on 1 July 2016

 

Thesis director: Sophie Morlaix

 

Title of the thesis: Social skills and school achievement of students from 7 to 12 years : effect of educational support

 

Abstract :
Differences of achievement in school, traditionally studied by Education researchers, can be analyzed in the light of skills and especially social skills. This scientific field is under construction but social skills still become a “must” for actors of the school system and for Educational Sciences. Through a multidisciplinary approach, this thesis proposes to question the link between social skills and academic achievement of students, taking into account factors related to their various socialization frameworks (family, school, extra-curricular). A reliable analytic tool of social skills (in a sample of 855 students from 7 to 12 years) allows to understand first of all, that inter and intra-individual social skills have an effect on student achievement. The empirical results also show that social skills change over time and are determined by the individual characteristics of students as well as their levels of self-image, report to the school and neuroticism. Finally, the effect of an educational support program on the development of social skills is tested, and the program tends to conform to the institution’s expectations of competitiveness, while not encouraging openness to others and to the world.

 

Publications



17 documents

Article dans une revue

  • Agathe Fanchini, Janine Jongbloed, Agathe Dirani. Examining the well-being and creativity of schoolchildren in France. Cambridge Journal of Education, Taylor & Francis (Routledge), 2019, pp.391-416. ⟨10.1080/0305764X.2018.1536197⟩. ⟨halshs-01976820⟩
  • Sophie Morlaix, Agathe Fanchini. L'intérêt de la prise en compte des compétences non académiques dans la redéfinition du capital humain développé par les élèves. Une application sur des élèves de l'école primaire française. Education et Sociétés : Revue internationale de sociologie de l'éducation, De Boeck Supérieur 2018, pp.135-156. ⟨halshs-02322844⟩
  • Agathe Fanchini. L'effet de l'accompagnement scolaire sur le développement des compétences sociales des élèves de cycle III. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2017, pp.169-184. ⟨halshs-01620452⟩
  • Agathe Fanchini. Les déterminants des compétences sociales des élèves de cycle III. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2016, pp.150-171. ⟨halshs-01374595⟩
  • Agathe Fanchini. How to Explain the Social Skills Development of Pupils?. International Journal of Technology and Inclusive Education, Infonomics Society, 2016, volume 3 (Special Issue), pp.967-974. ⟨10.20533/ijtie.2047.0533.2016.0124⟩. ⟨halshs-01467353⟩

Communication dans un congrès

  • Sophie Morlaix, Agathe Fanchini. Le rôle des compétences sociales dans la réussite à l'école primaire: un effet de genre ?. Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF), AECSE (Association des Enseignants et des Chercheurs en Sciences de l'Éducation); SSRE (Société Suisse pour la Recherche en Éducation); ABC-Educ (Association belge des chercheurs en Education); Ceds; Lab-E3D; Laces; ESPE d'Aquitaine; Faculté des Sciences de l'Education de l'Université de Bordeaux, Jul 2019, Bordeaux, France. ⟨hal-02187284⟩
  • Agathe Fanchini. Le développement du capital humain en lien avec les compétences psychosociales. Éducation à la santé et citoyenneté : quelles préventions, quelles solidarités ?, UNIRES (Réseau des universités pour l'éducation à la santé), Oct 2018, Paris, France. ⟨halshs-01946983⟩
  • Agathe Fanchini. L'éducation par la recherche : une pédagogie pour enseignants innovants ?. L'entrée en pédagogie différente, 5ème journée de recherche " Les établissements scolaires différents, histoire et fonctionnement actuels", Université d'Artois; Université Université Paris Nanterre la Défense, Jun 2018, Arras, France. ⟨halshs-01947026⟩
  • Agathe Fanchini. Les compétences sociales des élèves sont-elles évaluées par les enseignants ? . 29ème colloque international de l'ADMEE : l'évaluation, levier pour l'enseignement et la formation, Agrosup Dijon; ADMÉE Europe, Jan 2017, Dijon, France. ⟨halshs-01466027⟩
  • Agathe Fanchini. L'effet de l'accompagnement scolaire sur le développement des compétences sociales des élèves de cycle III. Colloque doctoral international de l'éducation et de la formation, CREN (Centre de Recherche en Éducation de Nantes), Oct 2016, Nantes, France. ⟨halshs-01413189⟩
  • Janine Jongbloed, Agathe Fanchini, Agathe Dirani. Flourishing at school in France: Creativity and wellbeing in flux in preadolescence?. Education and the Life Course: Determinants and Consequences of Unequal Educational Opportunities, Society for Longitudinal and Life Course Studies, Oct 2016, Bamberg, Germany. ⟨halshs-01413152⟩
  • Agathe Fanchini. Determinants of social skills of students from 7 to 12 years. London International Conference on Education, Nov 2015, Londres, United Kingdom. ⟨halshs-01264653⟩
  • Agathe Fanchini. Les compétences sociales des élèves du cycle III : comment les évaluer ?. Journée scientifique : "Promotion de la Santé des enfants par le renforcement des Compétences psychosociales", ESPÉ de Lyon; Université Lyon 1, Jun 2015, Lyon, France. ⟨halshs-01264679⟩
  • Agathe Fanchini. Compétences sociales et réussite scolaire au cycle III : quelle conceptualisation pour quelle(s) approches méthodologique(s) ?. Journées d'étude sur les compétences non académiques dans les parcours scolaires et professionnels, Jan 2014, Dijon, France. ⟨halshs-01070724⟩
  • Agathe Fanchini, Cathy Perret. Regards sur la cohérence des commentaires étudiants dans l'évaluation des formations. Évaluation et autoévaluation, quels espaces de formation ?, Jan 2013, Fribourg, Suisse. ⟨halshs-00785164⟩

Chapitre d'ouvrage

  • Sophie Morlaix, Agathe Dirani, Julien Berthaud, Agathe Fanchini. Conclusion. Giret, Jean-François; Morlaix, Sophie. Les compétences sociales et non académiques dans les parcours scolaires et professionnels, Éditions Universitaires de Dijon, pp.151-153, 2016, 978-2-36441-176-0. ⟨halshs-01320343⟩

Thèse

  • Agathe Fanchini. Les compétences sociales et la réussite scolaire des élèves de cycle III : l'effet de l'accompagnement scolaire. Education. Université de Bourgogne, 2016. Français. ⟨NNT : 2016DIJOL010⟩. ⟨tel-01380965v2⟩

 
 

photo_de_profil:
2452
identite:
FANCHINI Agathe
grade:
Professeur
adresse_postale:
telephone:
bureau:
courriel:
agathe.fanchini@u-bourgogne.fr
url_site_perso_ou_professionnel:
kc_data:
a:8:{i:0;s:0:"";s:4:"mode";s:0:"";s:3:"css";s:0:"";s:9:"max_width";s:0:"";s:7:"classes";s:0:"";s:9:"thumbnail";s:0:"";s:9:"collapsed";s:0:"";s:9:"optimized";s:0:"";}
kc_raw_content:

{tab=Presentation}

Postdoctoral Researcher at the Health Education and Practices Laboratory (LEPS EA 3412)

{tab=Thesis}

Thesis defended on 1 July 2016

 

Thesis director: Sophie Morlaix

 

Title of the thesis: Social skills and school achievement of students from 7 to 12 years : effect of educational support

 

Abstract :
Differences of achievement in school, traditionally studied by Education researchers, can be analyzed in the light of skills and especially social skills. This scientific field is under construction but social skills still become a "must" for actors of the school system and for Educational Sciences. Through a multidisciplinary approach, this thesis proposes to question the link between social skills and academic achievement of students, taking into account factors related to their various socialization frameworks (family, school, extra-curricular). A reliable analytic tool of social skills (in a sample of 855 students from 7 to 12 years) allows to understand first of all, that inter and intra-individual social skills have an effect on student achievement. The empirical results also show that social skills change over time and are determined by the individual characteristics of students as well as their levels of self-image, report to the school and neuroticism. Finally, the effect of an educational support program on the development of social skills is tested, and the program tends to conform to the institution’s expectations of competitiveness, while not encouraging openness to others and to the world.

{tab=Publications}

[cv-hal id=agathe-fanchini type=authIdHal_s]

{/tabs}

fonction:
Associate Researcher
fax:
cv:

Log In

Create an account