Sheet of MOREL Franck

MOREL Franck
Doctoral Student in Educational Studies
E-mail : franck.morel@u-bourgogne.fr
  • Thesis
  • Publications
Thesis

Thesis director: Denis Loizon

Thesis title: The professional development of secondary teachers in higher education: study in the Professional Career and Remuneration

Thesis abstract:

In an ever-changing society, all workers and employees have to develop professional skills. In the education sector and especially in higher education, professional development of teachers is necessary to complete and update their scientific, didactic and pedagogical knowledge, improve their working methods by keeping abreast of the achievements of research, to build a reflective posture, identifying their training needs … My research project aims to revisit the current forms of teacher evaluation in the light of the “Professional, Career and Remuneration” (PPCR) implemented by the university de Bourgogne, to study their effects on the professional development of teachers and to identify opportunities for support and training for both actors (evaluated and evaluator). The 2017-2018 and 2018-2019 teacher evaluation campaigns under the PPCR will be the support of my research work.

Publications

COMMUNICATIONS DANS UN CONGRÈS –

  • Franck Morel, Cathy Perret. La réussite en L1 STAPS à l’université de Bourgogne : quels facteurs explicatifs ?. Compétences à s’orienter, Institut des Hautes Études de l’éducation et de la formation, May 2023, Chasseneuil-du-Poitou, France. ⟨halshs-04207089⟩
  • Franck Morel. L’auto-évaluation au service du développement professionnel des personnels de direction stagiaires. Journée des doctorants du Réseau international francophone de recherche en éducation, Réseau international francophone de recherche en éducation; Université de Namur, Jul 2022, Namur, Belgique. ⟨hal-04142828⟩
  • Denis Loizon, Franck Morel, Paul Klonowski. Enseigner l’EPS à distance. Des compétences nouvelles pour des savoirs secondaires. 8e Colloque international en éducation, Symposium : l’éducation physique en temps de pandémie : quels impacts et enjeux pour la formation et la profession ?, Apr 2021, Montréal (à distance), Canada. ⟨hal-03517423⟩

PRÉ-PUBLICATIONS, DOCUMENTS DE TRAVAIL –

  • Stephane A. P. Derocles, Franck Morel, Cathy Perret. Réflexions sur les résultats en L1 STAPS des néobacheliers à l’université de Bourgogne pour la construction d’un outil d’aide à la réussite des lycéens et à l’accompagnement des nouveaux étudiants. 2019. ⟨hal-02063805⟩
  • Stephane A. P. Derocles, Franck Morel, Cathy Perret. Essai d’étude de l’impact de la « fiche avenir » de ParcourSup sur la réussite en L1 STAPS à l’université de Bourgogne. 2019. ⟨hal-02072875⟩